فوق ماراتن یکی از سخت ترین و طاقت فرسا ترین مسابقات ورزشی دنیاست که سابقه 2500 ساله داشته و ورزشکاران این رشته باید آمادگی بسیار بالایی داشته باشند. یک مسابقه ی معمولی دوی ماراتن می تواند درمسافتی در حدود 100 مایل یا بیش تر در گرمای سوزان ، سرمای استخوان سوز ، و یا در ارتفاعات و گذرگاه های خطرناک برگزار شود .
رژیم غذایی گیاهی یکی از بهترین روش های تغذیه ای برای یک ورزشکار دوی مارتون می باشد علت را از قهرمانان این رشته باید پرسید:
Scott Jurek به عنوان یکی از برجسته ترین دوندگان دوی فوق ماراتن در سطح جهان می باشد که با تمامی مشکلات این رشته ورزشی روبرو بوده و همه آنها را پشت سر گذاشته و می گذارد.
او یک گیاه خوار سخت گیر و متعصب است و با یک برنامه غذایی شامل میوه ها ، سبزیجات ، غلات و آجیل کاری به ظاهر سخت تر را برای موفقیت های خود در سر داشت ، چیزی که با توجه به میزان مورد نیاز کالری معمول او( 6 هزار تا 8 هزار واحد کالری ) برای انجام تمرین و مسابقه کمی غیر ممکن به نظر می رسید .ولی او با دقت و تلاش فراوان تمام کالری مورد نیاز خود را از این برنامه غذایی گیاهی بدست آورد.
اسکات در مورد برنامه غذایی خود می گوید : « من برا ی صبحانه یک اسموتی پر کالری و غلیظ و پس از آن باید مقدار زیادی میوه و بادام بخورم. آوکادوهای چرب ، بادام و روغن زیتون نیز برای تامین کالری و انرژی مورد نیازم ضروری هستند .
« برای به دست آوردن پروتئین باید لوبیا ، عدس ، غلات ترکیبی سبوس دار ، توفو و برای به دست آوردن کربوهیدرات ها باید غلات سبوس دار ، نان ، غلات ، میوه ها و سبزیجات شیرین و غذاهای فرآوری نشده استفاده کنم. بعد ازصرف سه وعده ی اصلی کامل غذایی ، نوبت می رسد به مقدار زیادی میان وعده های کوچک تر دلچسب در طول روز . »

اسکات متولد اکتبر 1973 مینه سوتا است و قبل از روی آوردن به ورزش به طور منظم از شهر برای شکار و ماهی گیری خارج می شد خوردن گوشت و ماهی بخشی از زندگی و علایق او بود .در سال 1994 او وارد مسابقات دو ماراتن شد و روند موفقیت آمیزی را تجربه میکرد و بخاطر دلایلی شخصی و تجربی در زمینه رژیم غذایی در حال کم کردن و کنار گذاشتن مصرف گوشت بود.

در سال 1999 ، کتاب Mad Cowboy را که در مورد صنعت گوشت گاو به رشته ی تحریر در آمده بود (1) ، خواند و از آن سال به بعد به یک وگن سرسخت و متعصب تبدیل گردید .و به عنوان یه وگن در مسابقات شرکت کرده و مقام های متعدد دیگری نیز کسب کرد.

او می گوید : « بدون شک من تردیدهایی داشتم . آیا منی که قصد دارم به اندازه ی کافی قوی و قدرتمند شوم ، پروتئین کافی دارم ؟ » سوالات رایج زیادی وجود داشتند که مرابا این سوال مواجه می ساخت که ، آیا گیاه خواری چگونه عملکرد مرا تحت تأثیر قرار می دهد ؟ هنگامی که من در مسابقه برنده شدم به این نتیجه دست یافتم که سوال و جواب ها، همه و همه ، موانع روانی بیش نیستند . من بعد از اجرای خوب برنامه ی غذایی گیاهی ام ، واقعا ً هیچ وقت نسبت به گیاه خوار شدن ام تردید نکردم .


نه تنها رقبای اسکات نسبت به عملکرد بالای او تردید نکردند ؛ بلکه ، خود او نیز بعد از تبدیل شدن به یکی از مؤثرترین دونده های تاریخ دومیدانی ، که 7 پیروزی متوالی در ایالت های غربی را برای وی به ارمغان آورد ، شک به دل راه نداد و تبدیل به یک منبع الهام برای سایر ورزشکاران نیز گردید.

این در حالی است که او بیان می کند که او هرگز تلاش نمی کند که انتخاب های شخصی خود را بر هر کس دیگر تحمیل نماید . او پیروی از برنامه ی غذایی گیاهی راصرفا به مثابه ی راهی برای بهبود عملکرد خود نمی بیند و اهداف مهم تری برای گیاه خوار شدن داشته و دارد . او نیز همانند مک دانزیگ (2) می گوید برنامه ی غذایی به طور غیرمستقیم به او کمک می کند ؛ به این معنی که ، برنامه ی غذایی گیاهی به او کمک می کند تا اضافه ی وزنی که به وسیله ی ورزش توزیع می شود ، بازیابی گردد . او می گوید بیش تر افرادی که در دوی فوق ماراتن خوش می درخشند ، زندگی خود را بر پایه ی برنامه های غذایی ناسالم و تخریبی(در دراز مدت) استوار کرده اند .


او می گوید : « واقعا چندان سخت نیست که شما کاری را یک بار انجام دهید . شما فقط مجبورید که کمی خلاقیت به خرج دهید . این امکان وجود دارد که شما گاهی وقت ها یک منبع اصلی گیاهی پروتئین ، مثل توفو را در یک رستوران پیدا نکنید . بنا بر این شما می توانید چیزی شبیه به نخود را برای جبران کمبود پروتئین یاد شده به سالاد خود اضافه کنید . غذاهای سنتی مانند : لوبیای مکزیکی ، توفوی آسیایی و عدس هندی نیز خوبند . حال آن که برای برخی از افراد چنین برنامه های غذایی عجیب و غریب به نظر می رسند . بیش تر فروشگاه های خواربار غذاهای زیادی را ، تنها برای حفظ تنوع در برنامه ی غذایی شما گرد آورده اند . به شما خوش خواهد گذشت .

" برای من ، گیاه خواری به مثابه زندگی سالم و طولانی است به همراه مصرف کمتر و بهینه منابع طبیعی زمین و آلودگی های کمتر زیست محیطی و دوری و جلوگیری از کشتار و آزار حیوانات

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱٢:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۸/۱