شنا , دو میدانی و دوچرخه سواری; رشته هایی که شدیدا نیازمند داشتن سیستم قلبی و عروقی توانمند هستند.رشته هایی که موفقیت جهانی در آنها مستلزم تمرینات سنگین, پیوسته و علمی است.اما جدای از تمرینات,عاملی که به طور اجتناب نا پذیزی با آن گره خورده است,تغذیه مناسب است,به خصوص تغذیه ای به دور از چربی,که ناب ترین مصداق آن,گیاه خواری کامل است(وگنسیم).
اماچرا به دور از چربی؟
میزان حمل اکسی÷ن توسط خون علاوه بر پارامترهایی چون تمرینات منظم و اصولی ,میزان هموگلوبین خون و ..,با میزان چربی خون رابطه معکوسی دارد,به طوری که هر چه قدر چربی خون بالاتر باشد,توانایی خون در حمل اکسی÷ن پایین تر خواهد بود و آستانه هوازی بدن کاهش پیدا خواهد کرد.یعنی بدن بعد از مدتی , برای تولید انر÷ی به منظور مصرف ماهیچه ها وارد چرخه لاکتیک(بی هوازی)خواهد شد.
سوختی که سلول های بدن از آن میتوانند استفاده کنند آ ت پ نام دارد.در شرایط هوازی میزان تولید خالص آ ت پ برابر 30 میباشد در حالی که این میزان در چرخه لاکتیک برابر 6 میباشد .بدیهی است در شرایط هوازی میزان توان بدنی چندین برابر شرایط بدن در چرخه لاکتیک میباشد و علاوه بر این به علت تولید اسید لاکتیک در چرخه لاکتیک بدن به زودی احساس خستگی خواهد کرد و به اجبار فعالیت ورزشی راندمان بسیار پایینی خواهد داشت.
به طور کلی تحمل شرایط لاکتیک نسبت به شرایط هوازی بسیار کوتاهتر است.
با این تفاسیر در ورزش های استقامتی و طولانی هر چه قدر آستانه هوازی بدن ما بیشتر باشد و بدن به علت عدم توانایی کافی در حمل اکسی÷ن به ماهیچه ها دیرتر وارد چرخه لاکتیک شود مسلما تحمل شرایط سخت بدنی آسانتر و راندمان بسیار بیشتر خواهد بود.
یک دلیل مهم عدم موفقیت ورزشکاران ایرانی در مسابقات سطح بالای جهانی این رشته ها فرهنگ ناصحیح و باورهای غلط تغذیه ای آنان است; به طوری که آبگوشت و لبنیات و تخم مرغ در نطر آنان هر چه بیشتر مصرف شود ورزشکار نیرومندتری خواهند بود وبه همین دلیل دورنمای ورزشی آنان در المپیک ,فقط گذشتن از خط پایان است!و حتی فکر به دست اوردن رتبه ای خوب آروزیی دست نیافتنی به نظرشان میرسد .
بالعکس دوچرخه سواران بسیار سطح بالای جهانی به خصوص هنگام مسابقات بیشترین غذایی که مصرف میکنند حبوبات(پروتیین کافی و املاح مدنی از جمله آهن روی و ... در عین دارا بودن چربی ناچیز و غیر مضر) و کربوهیدرات ها (پاستا)است و تا جاییکه میتوانند از خوردن مواد غذایی حیوانی خودداری میکنن و انر÷ی بدن خود را از کربوهیدرات ها بسیار بیشتر از چربیها به دست می اوردند. .
هم چنین برای انجام هر واکنشی در بدن به مواد معدنی و آنزیمها نیاز است که این مواد به وفور در سبزیجات و میوه ها یافت میشود; جای چنین موادی در مواد حیوانی خالی است و یا کم است.
منطق و تجربه حکم خواهد کرد که گیاه خواری تا چه حد میتواند در موفقیت های ورزشی و دارا بودن قلب و عروق,سیستم تنفس و بدنی سالم و نیرومند با راندمان بالا به ورزشکاران کمک شگفت انگیزی کند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۸/۱