یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ورزش سبک و طولانی مدت به صورت ‪ ۳۰‬دقیقه پیاده‌روی سریع در شش روز هفته برای کاهش چربی دور کمر و جلوگیری از "سندرم سوخت و ساز" کافی است.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، سندرم سوخت و ساز، مشکل فزاینده‌ای است که از چاقی و زندگی بی‌تحرک ناشی می‌شود.

"جوانا ال. جانسون" یک محقق بالینی در "مرکز پزشکی دانشگاه دوک" در "دورهام" در کارولینای شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد، مطالعه آنها نشان می‌دهد که اگر فرد شش روز در هفته روزی ‪ ۳۰‬دقیقه پیاده‌روی کند حتی اگر رژیم غذایی خود را تغییر ندهد، منفعت خواهد برد.

برآورد شده است که حدود یک چهارم از تمام بزرگسالان آمریکایی دچار سندرم سوخت ساز -- مجموعه‌ای از عوامل خطرساز که احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهند-- هستند.

دور کمر پهن، فشار خون بالا، تری‌گلیسیریدهای مضر در سطح بالا، کلسترول خوب (‪ (hdl‬در سطح پایین و بالا بودن قند خون، پنج عامل خطرساز سوخت و ساز هستند که شخص دچار سندرم سوخت و ساز باید دست کم سه عامل از عوامل فوق را داشته باشد که طبق بسیاری از مطالعات، شمار روزافزونی از افراد این مشکلات را دارند.

در این مطالعه دیده شد، افرادی که به کمترین حد ورزش (‪ ۳۰‬دقیقه پیاده روی در شش روز هفته) می‌کردند، از لحاظ نمره مرتبط با سندرم سوخت و ساز، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کردند در همین ضمن، افرادی که بیشترین حد ورزش را داشتند اندکی بیش از آنان از این کار منتفع شدند.

همچنین کاهش درجات سندرم سوخت و ساز افرادی که مدت کوتاهی ورزش‌های بسیار قدرتی انجام دادند به اندازه آنهایی که برای مدت طولانی ورزش‌های سبک‌تری انجام می‌داند، نبود.

این مطالعه نشان می‌دهد که انجام روزانه ورزش‌های سبک از انجام تنها چند روز در هفته ورزش سنگین ارزش بیشتری دارد.

محققان گفتند، نتایج مطالعه آنها تاکید می‌کند که کم ورزش کردن از اصلا ورزش نکردن بهتر است، ورزش بیشتر، معمولا از ورزش کمتر بهتر است ورزش نکردن، می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱۳