فواید فعالیت بدنی و ورزش در زنان باردار

انجام تمرینات منظم بدنی در طی حاملگی سبب بهبود خواب، بالا رفتن حس اعتماد به نفس، کاهش شدت و یا بروز درد کمر و وریدهای واریسی، جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن و حفظ سطح آمادگی بدنی مادر می شود. اگر چه از لحاظ تئوریک ورزش شدید در جریان حاملگی می تواند سبب ایجاد آسیب هایی به نوزاد و یا مادر شود با توجه به تحقیقات انجام شده لزومی به کاهش شدت وزن در زن باردار حس نمی شود.

چه ورزش هایی در یک حاملگی سالم و بی خطر توصیه می شوند؟
از انجام چه ورزش هایی باید خودداری کرد؟
آیا شکل ورزش برای تمام زنان باردار یکسان است؟


در جریان حاملگی، ورزش های با شدت کم تا متوسط انجام می شود، ورزش منظم (حداقل 3 بار در هفته) به شکل های مقطع ترجیح داده می شود.بعد از سه ماه اول حاملگی از ورزش در حالت خوابیده به پشت خودداری ورزند. چرا که این حالت سبب کاهش برونده قلبی در بعضی زنان می شود. در ضمن دوره های طولانی مدت ایستادن هم توصیه نمی شود.در صورت احساس خستگی باید ورزش را قطع کنند. اصولاً فعالیت تا حدی توصیه می شود که به خستگی نینجامد. ورزش های بدون وزنه مثل دوچرخه سواری و شنا با حداقل خطر آسیب به مادر و جنین همراه بوده و می توانند تا پایان دوران حاملگی ادامه یابند.انجام هرگونه ورزش که با خطر برخورد ضربه و آسیب به شکم همراه باشد، ممنوع است. خصوصاً در سه ماه آخر حاملگی، با توجه به وزن رحم حامله و نیز اضافه وزن، مادر باید مراقب از دست دادن تعادل بدن، ناشی از تغییر در محور ثقل باشد.باید رژیم غذایی مناسب در جریان حاملگی و ورزش تامین شود، به علاوه تامین آب مورد نیاز بدن دارای اهمیت است.ورزش های دوران حاملگی وابسته به وضعیت هر فرد تفاوت خواهد کرد. نوع این ورزش ها بسته به سطح آمادگی بدنی قبلی خانم باردار، وضعیت پزشکی وی، در دسترس بودن وسایل تمرینی و ترجیح خود وی است.قطع ورزش در صورت وجود هر یک از علائم زیر توصیه می شود، تنگی نفس، سردرد، ضعف عضلانی، تهوع، خستگی، درد قفسه سینه، درد پشت، درد لگن، اشکال در راه رفتن، کاهش فعالیت جنین، انقباضات متوالی رحم، خونریزی از واژن و ترشح مایع آمنیوتیک.منع مطلق انجام ورزش در حین حاملگی شامل موارد زیر است: خونریزی های اخیر رحمی، دیسترس جنینی، بیماری های قلبی، سابقه سقط یا زایمان زودرس (بیش از یکبار)، فشار خون حاملگی، دیابت و بیماری کلیوی کنترل نشده، پارگی اخیر پرده ها. از شیرجه زدن در آب، رفتن به مکان های با ارتفاع زیاد و اکسیژن کم، شنا در آب بسیار گرم یا بسیار سرد و اسکی روی آب نیز خودداری شود.

 

/ 0 نظر / 10 بازدید